| STRONA GŁÓWNA | KOMIKS | PUNISHER (NETFLIX) | PUNISHER: WAR ZONE | FILMY I TV | INNE |

 PUNISHER ZONE


Newsy
Współpraca
Forum

 KATEGORIE NEWSÓW


Komiksy
Punisher (1989)
Punisher (2004)
Punisher: War Zone
The Punisher (Netflix)
Punisher Film #4
Punisher Serial TV (FOX)
Inne

 BUTTONY


WAK - Serwis Komiksowy
Daily Planet - Pierwsza Polska Strona o Supermanie

ArkhamInfo-Twoje jedyne centrum informacji o grze Batman: Arkham City, Batman Arkham Asylum i jej kontynuacjach






 ArtKomiks



 STYLE


Główny
Punisher: War Zone
Punisher (2004)

PUNISHER 2099 | ROK 1994

| 1993 | 1994 | 1995

RAVAGE 2099 #14

Tytuł historii: Cloud Of Doom
Data wydania: Styczeń 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Grant Miehm
Tusz: Keith Williams
Kolory: Gina Going
Liternictwo: Phil Felix
Ilość stron: 32

Walka Jake'a z Ravage'em trwa. Ravage nie jest jednak łatwym przeciwnikiem, ale w pewnym momencie Gallows ucieka, nie jest to jednak spowodowane strachem. Bestia wraca do swoich spraw, zniszczenia napędu, dzięki któremu Valhalla unosi się w powietrzu. Niespodziewanie pojawia się Punisher. Ravage rozpoznaje w nim gliniarza, z którym wcześniej walczył. Jednak nawet sprzęt Punishera nie może poradzić sobie z bestią. Do walki włącza się oddział ochrony podniebnego miasta. Bohaterowie przerywają walkę i każdy ucieka w swoją stronę. Ravage do swojego odrzutowca, ale jeszcze wróci by powstrzymać Valhalle, która zmierza do Nowego Jorku, a za sobą pozostawia w wodzie tony śmieci.
Doom odwiedza Paula Philipsa Ravage'a, bohaterowie nawiązują współpracę.
Później Paul dostaje holograficzną wiadomość o X-Menów, których przyjaciel zaginął, po tym jak dostarczył Philipsowi dysk zawierający plany Valhalli.
Tymczasem w podniebnym mieście przeprowadza się eksperymenty, które przemieniają wybrane osoby w Herosów, których zadaniem będzie wyeliminować takich bohaterów jak Punisher, Ravage czy Spider-Man.
W TV nadawana jest reklama, w której boginie i bogowie Valhalli zapowiadają usuniecie samozwańczych bohaterów w rodzaju Punishera.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #12

Tytuł historii: Hard Sky
Data wydania: Styczeń 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Art Nichols
Tusz: John Nyberg
Kolory: Marie Severin
Liternictwo: Rod Ollerenshaw
Ilość stron: 32

Cały czas w TV pokazywane są reklamy wychwalające zalety podniebnego miasta. Tymczasem Punisher musi uporać się z porywaczami powietrznego liniowca.
Najpierw natrafia na komitet powitalny, kiedy to nie pomaga, dowódca porywaczy wlatuje w toksyczną chmurę, która jest zabójcza dla ludzi i wpuszcza ją do kanałów wentylacyjnych statków, oczywiście wcześniej odcina mostek. Nim Punisher zdążył zabezpieczyć system, część pasażerów zginęła. Jake bez większych problemów dostaje się na mostek, a tam o dowódcy grupy dowiaduje się, że było to zlecenie Alchemaxu, a ich celem było zniszczenie prototypu ekologicznego statku stworzonego przez firmę Stark Fujikawa. Dowódcy grupy udaje się uciec, ale Punisher nie rezygnuje, mimo że nie ma już rakietowego plecaka rzuca się za swoim przeciwnikiem, a następnie dopada swoja ofiarę i zabiera mu środek transportu i zarazem jedyna deskę ratunku.

6/10
     


Autor: Q

SPIDER-MAN 2099 #16

Tytuł historii: The Hammer Strikes
Data wydania: Luty 1994 (USA)
Scenariusz: Peter David
Rysunki: Al Williamson
Tusz: Ken Lopez
Kolory: Joey Cavalieri
Liternictwo: Steve Buccellato
Ilość stron: 32

Valhalla, Thor chce zabrać ze sobą jedną dziewczynę, Danę przyjaciółkę Miguela. O'Hara przeciwstawia mu się, ale nie może pokazać swoich mocy, więc zostaje poturbowany, ale przynajmniej Thor rezygnuje z swoich planów.
Tymczasem Conchata O'Hara kradnie samochód. W międzyczasie Spider-Man składa wizytę bogom Valhalli. W trakcie walki Thor zostaje zraniony, to tak go rozwściecza, że pająk nie ma szans i czeka go twarde lądowanie.
W międzyczasie Gabirel O'Hara próbuje dowiedzieć się od holograficznej agentki w hotelu, gdzie jest jego brat, niestety nie dostaje odpowiedzi na swoje pytania.
Tymczesem Punisher znajduje wygrzebującego się z pod gruzów Spider-Mana.

Początek crossoveru "The Fall of the Hammer", nie czytałem wcześniejszych numerów z pozostałymi bohaterami ze świata Marvela, którzy pojawiają się w tej historii, więc pewne elementy fabuły nie by dostatecznie wyjaśniono. W The Hammer Strikes praktycznie nic się nie dzieje, mamy kontynuację wątków z Valhallą, głównym bohaterem jest Spider-Man, ale akcja nie posuwa się zbytnio do przodu. Do tego wątki z bratem i matką są zupełnie nie jasne, może gdybym zapoznał się z poprzednimi numerami serii Spider-Man 2099, byłoby lepiej, ale niestety 16 numer tej serii nie zachęca po sięgniecie po wcześniejsze numery.

6/10
     


Autor: Q

RAVAGE 2099 #15

Tytuł historii: Horns of a Dilemma
Data wydania: Luty 1994 (USA)
Scenariusz: Peter David
Rysunki: Grant Miehm
Tusz: Keith Williams
Kolory: Gina Going
Liternictwo: Phil Felix
Ilość stron: 32

Ravage nie podzielił się z X-Menami informacjami znajdującymi się na skradzionym dysku z Alchemaksu. Jednak, jak się później okazuje przyjaciele Jordana Boone'a nie zrezygnowali. Jeden z nich siłą próbuje zdobyć dysk, ale żeby to osiągnąć najpierw musi zmierzyć się z Bestią. Napastnik jednak rezygnuje z walki, bo nie wierzy żeby to pomogło mu w powstrzymaniu Valhalli. Ravage postanawia współpracować z X-Menami. Nowi przyjaciele postanawiają razem powstrzymać, podniebne miasto nim te całkowicie zanieczyści środowisko.
Bohaterzy udają się do Valhalli, jednak nie są oni herosami miasta, więc muszą się przygotować na komitet powitalny. Z powstrzymaniem zwykłej ochrony bohaterowie nie mieli żadnych problemów, ale gdy na horyzoncie pojawił się heros Heimdall, to walka przestała być dziecinną zabawą.
Tymczasem w Nowym Jorku Punisher i Spider-Man uzgadniają, że są po dobrej stronie. Bohaterowie postawiają wrócić do podniebnego miasta i je unieszkodliwić.
Starcie pomiędzy Heimdallem i Ravage'em trwa. Heros uważa, że zanieczyszczenie środowiska to bardzo mała cena za powstanie raju, jakim jest Valhalla. Do walki włączają się X-Meni, ale są bardzo zdziwienie, gdy obrońca informuje ich, że Loki uprzedził go, że X-Meni przybędą go szukać. Bohaterowie nie mogą uwierzyć, że Jordan został jednym z bogów Valhalli. Ravage postanawia zostawić Heimdallema swoim nowym przyjaciołom, bo sam musi się śpieszyć na spotkanie z dr Doomem, ale nim do tego dojdzie najpierw musi się zmierzyć z kolejnym bogiem podniebnego miasta, Helą. Walka układa się pomyśli Ravage'a, ale do czasu, gdy odkrywa, że jego przeciwniczką jest Tiana kobieta, z którą był kiedyś bardzo blisko. Wyznaje jej, że jest gotowy umrzeć za swoją sprawę. Dawne uczucia powraca Tania nie może już walczyć, ale nie może też w tej chwili być z Paulem, bo sama sobie nie ufa.

7/10
      


Autor: Q

X-MEN 2009 #5

Tytuł historii: Lightning Strike
Data wydania: Luty 1994 (USA)
Scenariusz: John Francis Moore
Rysunki: Ron Lim
Tusz: Jim Sanders III
Kolory: Tom Smith
Liternictwo: Ken Lopez
Ilość stron: 32

Nowy Jork, jeden z X-Menów, Fitz ucieka z policyjnego konwoju i postanawia odnaleźć swoich przyjaciół.
Tymczasem w Valhalli grupa X-Menów walczy Heimdallem. Starciu bohaterów bacznie przygląda się Loki, który ma coś jeszcze specjalnego dla zwykłych śmiertelników i bogów. Niespodziewanie pojawia się Ravege i zabiera Krystalin z pola walki. Następnie wyjaśnia X-Menom, że sam musiał walczyć z jednym z bogów, ale okazało się, że jego przeciwniczka jest tak na prawdę jego stara przyjaciółka.
Nowy Jork, Thor nakłania swoich wyznawców by za nie wielką opłatą mogli udać się do podniebnego miasta. Fitz też chce lecieć jednak, gdy wyjawia, że nie wierzy w Thora wpada w duże kłopoty. Na szczęśćcie jego moc wystrasza wszystkich obecnych i nakłania przewoźnika by bez żadnych opłat zabrał go do Valhalli. Fitz wspomina wydarzenia ostatnich dni, kiedy jeszcze z przyjaciółmi szukał Jordana Boone'a i dowiedział się o niestabilnym napędzie Valhalli. Oraz jak został zatrzymany przez wewnętrzna ochronę Alchemaxu.
Jednak rozmyślenia X-Mena szybko mijają, gdy okazuje się, że statek w tak złą pogodę nie da rady dolecieć do podniebnego miasta. Fitz spada ze statku, ale cudem udaje mu się przetrwać, bo jego strój zahacza się o jakiś przedmiot, lub kogoś. W miedzy czasie Punisher i Spider-Man ledwo unikają starcia, z wrakiem statku, który jeszcze nie dawno leciał X-Men.
Kwatera główna Alchemaxu, Avatarr rozmyśla o swoim planie, stworzonych bogach i upadku niezależnych herosów.
Valhalla, Heimdallem składa propozycję Krystalin, by ta przyłączyła się do niego. Bohaterka bez wahania odrzuca tę propozycję. Tymczasem Loki informuje Meanstreaka, że swoją siłę Heimdallem zawdzięcza neurotechnologii i przekazuje też specjalne urządzenie, które może to wyłączyć. X-Men nie jest pewny, czy może zaufać swojemu byłemu przyjacielowi, jednak widząc, że jego przyjaciółka jest w niebezpieczeństwie postanawia wykorzystać zdobyte urządzenie. Okazuje się, że Loki nie kłamał, Heimdallem został wyłączony. Były przyjaciel X-Menów wyjaśnia im, że pragnął mocy, dlatego wykorzystał technologię Alchemaxu, by stać się bogiem. Na miejscu pojawia się także Doom, który jak się okazuje uratował Fitza. Loki nie jest tym zdziwiony, bo wszystko idzie zgodnie z jego planem. Hawk ma już dość tych gierek, samodzielnie próbuje pogrzebać podniebne miasto, ale zostaje powstrzymany przez Thora, który postanawia raz na zawsze pozbyć się nieproszonych gości.

Niczym specjalnym ta historia by się nie wyróżniła gdyby nie postać Loka i jego plan, szkoda, że pewnie nie poznamy żadnych jego szczegółów w tym crossoverze.

7/10
      


Autor: Q

DOOM 2009 #14

Tytuł historii: The Anvil of the Hammer
Data wydania: Luty 1994 (USA)
Scenariusz: John Francis Moore
Rysunki: Pat Broderick
Tusz: John Nyberg
Kolory: Christie Scheele
Liternictwo: John Costanza
Ilość stron: 32

Do Valhalli powrócił Thor, który nie daruje pokonania Heimdalla, celem jego ataku zostaje Doom. Loki informuje Dooma, że cała moc Thora płynie z jego młota, dzięki czemu bohaterowi udaje się zablokować przepływ energii, co doprowadza do wielkiego wybuchu.
Podniebne miasto zaczyna się rozpadać, Loki zdradza, że Valhalla została tak zaprojektowana by przy większym wstrząsie upadła.
Nowy Jork robotnicy wydobywają Thora, który ciężko ranny po upadku, a Doom dzięki swoim umiejętnościom wyszedł z całego zdarzenia bez szwanku.
Thor budzi się w laboratorium, Avatarr cofa jego przemianę, która jest bardzo bolesna. Następnie znowu przemienia zwykłego kapłana w boga, by ten powrócił na Valhallę.
Doom chce powstrzymać Avatarra, który stworzył własnych superbohaterów by kontrolować ich oddziaływanie na ludzi. Między bohaterami dochodzi do negocjacji, które mogą rozwiązać problem podniebnego miasta.
Tymczasem w Valhalli X-Meni rozpoczynają ewakuację mieszkańców. W akcji chcą też pomóc Punisher i Spider-Man, którzy natrafiają na Lokiego. Wszystko idzie po myśli Jordana, bohaterowie pokonują Alchemax, ale on wygrywa.
Doom ratuje spadającą kapsułę, ale też ma pewne plany co do Valhalli, chce usunąć jej wady i nią odlecieć.
Ravege'owi nie udało się naprawić napędu, miasto zaczyna spadać na Nowy Jork...

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #13

Tytuł historii: Fall Of The Hammer, conclusion: All For One
Data wydania: Luty 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Art Nichols
Tusz: James Palmiotti
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix, Loretta Krol
Ilość stron: 32

Bohaterowie postanawiają działać razem by nie dopuścić do katastrofy. Tymczasem do podniebnego miasta przybyli wojownicy Alchemaxu, zwani jako Berserkowie. Bohaterowie pod kierownictwem Dooma zaczynają działać by ocalić miasto. Doom i Ravege zajmą się napędem Valhalli, a Punisher i Spider-Man zatrzymają bogów.
Pierwszymi przeciwnikami bohaterów są Heimdall i Baldur. Podczas walki Jake nie jest gotowy by zabić Baldura, bo takie same imię nosił jego brat. Na szczęście Spider-Man w porę przemówił mu do rozsądku i Punisher zrobił to, co do niego należało wykorzystując działko jonowe. Dwóch przecinków zostało pokonanych.
W międzyczasie Doomowi i Ravege'owi udało się naprawić system napędu, który teraz nie jest juz szkodliwy dla środowiska. Niestety pojawia się Thor i niweczy plan bohaterów, jedynym ratunkiem jest zabranie mu młota i wykorzystanie go jako zasilania. Punisher rozpoznaje, że Thor to tak na prawdę kapłan, którego zna od dziecka, dzięki temu udaje mu się zdobyć młot i uratować Valhallę przed upadkiem.
Avatarr pod postacią hologramu informuje bohaterów, że to jeszcze nie koniec, a pierwszą jego ofiarą ma być Punisher, który zostanie usmażony na własnym molekularnym dezintegratorze.

Wreszcie koniec crossoveru The Fall of the Hammer. Punisher odgrywał raczej rolę drugo planową. Do nielicznych plusów tej historii można zaliczyć fakt, że może ona zachęcić do czytania serii Doom 2099, po za tym rozwinięcie postaci Avatarra, która może mieć duży wpływ na Jake'a i może zostać jego głównym przeciwnikiem. Ale oprócz tego, niczym specjalnym się ni wyróżnia. Co prawda są kontynuowane wątki Alchemaksu, ale nie są one jakoś specjalnie rozwinięte. The Fall of the Hammer trzyma w miarę równy poziom, a nawet momentami jest dość interesujące, ale i tak wszystkie te interesujące wątki zostaną rozwinięte w osobnych seriach, więc dla miłośników serii 2099 na pewno będzie to interesująca historia, ale osoby które wolą solowe występy Punishera śmiało mogą ominąć ten crossover.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #14

Tytuł historii: Young Blades
Data wydania: Marzec 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: William Simpson
Okładka: William Simpson
Tusz: William Simpson
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Janice Chiang
Ilość stron: 32

Grupa napastników atakuje posiadacza złotej karty. Ich celem jest implant, który znajduje się w pod żebrami. Policja dostaje sygnał o zagrożeniu. Na miejsce udaje się także Gallowi, który jest w trakcie testowania nowego pojazdu. Niestety system obrony żyroskopowego myśliwca Jake'a jest za słaby. Gallows musi opuścić pojazd i stanąć do walki z gangiem Young Blades. Z odległości 1000 metrów Jake zdejmuje jednego z napastników, który nic sobie nie robił z nadchodzącego zagrożenia. Niestety działania Jake'a nie zyskują akceptacji jego zwierzchników. Nadszedł czas by Young Blades zajął się Punisher.
Przywódczyni gangu, Max znalazła kolejną ofiarę. Jednak tym razem Punisher zdążył w samą porę. Rakietą rozwala jednego z napastników, a następnie rozpoczyna walkę z przywódcą gangu. Bohaterowie ścigają się używając latających desek. Podczas pojedynku Punisher zostaje zaskoczony przez swoją przeciwniczkę, ale tylko na chwilę. Bo już później odpala rakietę napalmową, która powoduje, że Max traci kontrolę nad deską. Max jest ciężko ranna, Punisher już ma ją wykończyć, ale dziewczyna w ostatniej chwili puszcza swoją deskę i umiera na własnych warunkach.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #15

Tytuł historii: Public Enemy File, part 1: Red Dog Day
Data wydania: Kwiecień 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Tom Morgan
Okładka: Tom Morgan
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Punisher wreszcie ma czas by zająć się swoim więźniem, Jigsawem. Skazaniec ma jednak ostatnie życzenie, chce księdza ze świątyni zidentyfikowanego obiektu latającego. Jake nie wie, o co chodzi, ale nie ma czasu do namysłu, bo tuż zanim pojawia się Fearmaster. Nadszedł czas na egzekucję Punishera. Jednak nim do tego dojdzie Darryl King wyjaśnia Jake'owi, że wiedział, że Jigsaw ponownie go zawiedzie, więc umieścił w nim urządzenie namierzające. Gallows próbuje się uwolnić, ale nie daje rady. Mimo, że siedzi na krześle do egzekucji, to jest bardzo spokojny. Za spokojny, czym wzbudza większą ostrożność u Fearmastera, który odkrywa, że dźwignia molekularnego dezintegratora, działa tylko na linie papilarne Jake'a. Jigsaw zabiera się za odcięcie ręki Punishera.
Profesor Dorn, który dowodził projektem Red Dog, został zabity tak jak pozostali twórcy projektu. Wszyscy zginęli z ręki jednego człowieka, który mści się na zabójcach swoich rodziców, którzy stali się wyrzutkami po tym jak opuścili Alchemax. Kiedy aresztowali jego rodziców, tylko jedna osoba podała mu pomocną dłoń, Matt Axel.
System awaryjny likwiduje Jigsawa. Punisher atakuje Fearmastera.
Red Dog potrzebował 5 lat by zemścić się ludziach z Alchemaxu związanych z projektem Red Dog. Bezbronna kobieta zostaje zaatakowana, nikt jej nie pomaga, na szczęście w pobliżu jest Red Dog. Ratuje bezbronną kobietę, a następnie strzela do tłumu gapiów, którzy nic nie zrobili, a teraz nazywają go bohaterem. Public Enemy nie toleruje takiego zachowania.
Walka Punishera z Fearmasterem cały czas trwa. Mimo, że bohater pozbawiony jest jednej ręki całkiem dobrze sobie radzi. Niestety specjalna ręka Darryla zamienia najpierw ścianę w papier, a następnie w stal, dzięki czemu udaje mu się uciec.

Punisher wreszcie ma okazję spotkać się z Fearmasterem, co prawdo okoliczności tego spotkania są dosyć żenujące. Urządzenie naprowadzające, czy Jake nie powinien takich rzeczy sprawdzić, a tu się dał tak zaskoczyć. Jednak jak sugeruje tytuł to ta historia nie jest tylko o Punisherze, twórcy wprowadzają nową postać Red Doga. Co prawda w swoim działaniu przypomina zwyczajnych bohaterów, ale w odróżnieniu od nich Public Enemy uważa, że ludzie którzy nic nie robią zasługują na śmierć. Największym plusem tej historii jest Red Dog, która sprawia, że numer nie jest tylko przeciętny.

7/10
      


Autor: Q

PUNISHER 2099 #16

Tytuł historii: Public Enemy File, part 2: Silence Of The Sheep
Data wydania: Maj 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Tom Morgan
Okładka: Tom Morgan
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Matt zamontował przyjacielowi, nową rękę, która jest o wiele mocniejsza niż poprzednia. Kontrole nad osobowością Jake'a coraz częściej przejmuje Punisher, ale to dobrze bo tylko on może pomścić Kerry.
Public Enemy znowu daje o sobie znać, tym razem nie dopuszcza by ludzie Alchemaxu zatrzymali obiekty swoich badań. Także i tym razem Red Dog zabija tłum, który nic nie robił. Public Enemy odprowadza zmutowanych osobników do schroniska Matta.
Jake dowiaduje się w pracy, że Public Enemy stał się masowym zabójcą, jednak nie jest to sprawa dla służb specjalnych. Punisher znowu chce przejąć kontrolę nad Jake'em. Matt nie wykrywa jednak nic podejrzanego w nowej ręce. Jake nie ma jednak czasu do namysłu, bo w najbliższą niedzielę mija rok od śmierci Kerry, a w niedzielę Darryl King jest w świątyni zidentyfikowanego obiektu latającego.
Punisher atakuje Fearmastera podczas nabożeństwa. Niestety Kingowi udaje się uciec, po tym jak opuściła go jego kosmiczna moc.
Red Dog przyprowadza swoich przyjaciół do ośrodka Matta. Axel nie jest zadowolony, że jego były podopieczny stał się wrogiem publicznym.
King cały czas nie może zrozumieć, czemu został opuszczony przez kosmiczną moc, chociaż ta tłumaczy mu, że ich drogi szły w różnych kierunkach, bo ich zadaniem nie jest interwencja w życie niższych gatunków. Rozmowa zostaje jednak przerwana przez wtargniecie Punishera. Fearmaster dzielnie się broni wykorzystując swoją dłoń. A kiedy dłoń Punishera styka się z jego dłonią, chce zamienić bohatera w glinę, ale mu się nie udaje, bo to nie jest organiczna rękę Jake'a. Punisher wykorzystuje moment wahania swojego przeciwnika i wykorzystuje dłoń Fearmastera przeciwko niemu samemu. Darryl King zostaje zamieniony w glinę, a śmierć Kerry zostaje pomszczona.

Można było to zrobić na wiele różnych sposób, a i tak każdy byłby lepszy niż to, co otrzymaliśmy. Jake wreszcie pomścił śmierć Kerry, ale styl tej zemsty pozostawia wiele do życzenia. O ile w pierwszej części Public Enemy, plusem historii była postać Red Doga, to o tej tego nie można już powiedzieć. Postać z potencjałe, przywódca Cyber Nostry zostaje zabity przy użycie własnej dłoni, bo siły komiczne go opuściły. Mam nadzieje, że podobnego losu nie spotka inny przeciwnika Punishera, Avatar.
Jeśli twórcy chcieli zakończyć wątek z Fearmasterem to mogli to zrobić inaczej, bo ta postać nie zasługuje na tak słabe zakończenie. Do tego w komiksie znowu pojawiają momenty, w których nad Jake'em kontrolę przejmuje Punisher, o ile w poprzedniej części było to uzasadnione (obcięcie ręki) to tutaj już to nie pasuje.

4/10
   


Autor: Q

PUNISHER 2099 #17

Tytuł historii: Public Enemy File, part 3: Shopping Maul
Data wydania: Czerwiec 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Tom Morgan
Okładka: Tom Morgan
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Do centrum handlowego wjeżdża członek gangu motocyklowego. Jednak tym razem nie będzie miał okazji by kogoś zabić, bo Punisher już na niego czeka. W centrum pojawia się także Public Enemy, który widząc, jak Jake zajmuje się gangsterem, postanawia zająć się tłumem, który tylko stoi i obserwuje jak owce. Działanie Red Doga nie wzbudza aprobaty Punishera, niestety mordercy udaje się zbiec.
Tymczasem robot zbiera od ciężko rannych osób, które nie mają szans na przeżycie ich złote przedmioty.
Nad Jake'em coraz częściej przemawia Punisher, Matt stara się pomóc przyjacielowi. Ale ten chce tylko dostać plazmowe działko, by zlikwidować Public Enemy.
Robot przetapia złoto, by być pokrytym w całości tym drogocennym kruszywem.
Axel próbuje przekonać Red Doga by przestał zabijać. Morderca jest gotów zmienić swoje nastawienia do ludzi. Rozmowie bohaterów przegląda się Punisher, który cały czas zamierza zabić Public Enemy, a następnie zająć się zdrajcą, czyli Mattem Axelem.
Dochodzi do bezpośredniego starcia miedzy bohaterami. Jake, chciałby porozmawiać z Red Dogiem, ale Punisher ma inne plany. Kiedy bohater ma już wystrzelić z plazmowego działka, okazuje się, że broń nie działa. Public Enemy nie jest jednak zwykłym przeciwnikiem i nawet specjalna ręka Jake'a nie daje mu rady, dlatego do walki włączają się także przypadkowi ludzie, których bliscy zginęli z ręki Red Doga. Public Enemy cieszy się, że wreszcie ludzie zaczęli działać, a nie tylko czekają na jakiegoś bohatera. Tymczasem Punisher planuje zająć się zdrajcą.

Ostatnia cześć historii Public Enemy File. Gorzej niż poprzedni numer nie mogło być i nie jest. Ale nie jest też rewelacyjnie, bo oto Jake znowu traci nad sobą kontrolę, a Punisher znalazł sobie nowy cel, swojego przyjaciela Axela, który chciał tylko pomóc. Mam nadzieje, że w późniejszych numerach seria odzyska swój dobry poziom, bo jak na razie widać wyraźny spadek.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #18

Tytuł historii: Armed And Dangerous
Data wydania: Lipiec 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Tom Morgan
Okładka: Tom Morgan
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Punisher jest gotowy by zabić Matta. Przyjaciel próbuje przymówić mu do rozsądku, ale Jake'a już nie ma jest tylko Punisher.
Robot jest prawie cały pokryty złotem, dlatego wzbudza zainteresowanie gangu. Jednak atak na robota nie mógł się zakończyć powodzeniem, teraz cyborg ma wreszcie tyle złota ile potrzebuje, a aby je zdobyć nie wahał się nawet obciąć palca umierającemu.
Punisher pociąga za spust, lecz broń nie wypala. Jednak tym razem nie jest to sprawka Matta, to Jake znowu odzyskał kontrolę i rozładował broń, ale chwilowe problemy nie mogą powstrzymać Punishera. Jednak Gallowsowi udaje się odzyskać kontrolę i wszystko wraca do normy.
W pracy Jake'owi zostaje przydzielony nowy partner, robot Goldheart, Gallows nie jest z tego powodu zachwycony.
Pierwsze wspólne zadania Jake'a i jego partnera. Bohaterowie maja powstrzymać krwawych hakerów, którzy wierzą, że poprzez kradzież krwi mogą włamać się do ludzkiego systemu. Złoczyńcy a co godzinę zabijają jednego zakładnika, a na dodatek zabezpieczyli się specjalnym polem siłowym. Na ich nieszczęście bohaterowie maja specjalny dekoder, który zakłuci działanie pola siłowego. Rozpoczyna się strzelanina, krwawi hakerzy chcę mimo wszystko zabić wszystkich zakładników, Ale Jake nie chce do tego dopuści. Niestety podczas walki bohater staje się jednym z zakładników. Z niespodziewaną pomocą przychodzi Goldheart i wykorzystując swoja broń ratuje życie swojemu partnerowi. Jake odkrywa, że robot jest pokryty złotem, jednak partner nie chce rozmawiać na ten temat, bo to jego prywatna sprawa.
Matt odchodzi od Jake'a po tym, co zaszło bohaterowie nie mogą juz razem pracować. Odchodząc Axel wspomina, że w mieście pojawił się kolejny cel dla Punishera, wariat, który kradnie złoto z trupów.
Jake szybko łączy fakty i postanawia bliżej przejrzeć się swojemu nowemu partnerowi. Punisher nie wie jednak, co zrobić, bo przecież robot uratował mu życie i zabija takie osoby, którymi zająłby się sam Punisher. Bohater nie ma jednak dłuższej chwili do namysłu, bo zostaje nakryty przez Goldhearta.

Poziom spadkowy został zatrzymany. Mam nadzieje, że skończą się już pomysły twórców o przejęciu kontroli nad Jake'em przez Punsihera, bo ten zabieg pokazany w takiej formie kompletnie się nie sprawdza. Dobrym posunięciem jest odsunięcie Matta, po takich wydarzeniach praca pomiędzy bohaterami nie mogłaby się dobrze układać. Interesująco zapowiada się też kontynuacja wątków z robotem, który pojawił się we wcześniejszych numerach, ale nie odegrał tam żadnej ważnej roli, a teraz może mieć bardzo istotny wpływ na dalsze losy Punishera.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #19

Tytuł historii: The Dawn Of Vendetta
Data wydania: Sierpień 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Tom Morgan
Okładka: Tom Morgan
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Nieznana kobieta w stroju podobnym do Punishera wymierza prawdziwą karę, dla złych osób.
Tymczasem Goldheart zidentyfikował intruza jako Punishera, Jake decyduje się wyłączyć swój koder. Robot natychmiast rozpoznaje swojego partnera. Bohaterowie nie widzą, co zrobić, bo już każdy zna sekret drugiego. Goldheart wyjaśnia, że potrzebuje złota, by stać się kimś niepowtarzalnym, jak ludzie. Bohaterowie rozumieją siebie i chcą się rozstać, ale odział służb specjalnych otoczył budynek i szykuje się do ataku.
Kobieta Punisher ma kolejną osobą, która zasługuję na karę. Jednak nawet interwencja policji jej nie przeszkadza, była genetyczna lalka, która dostarczała mężczyznom rozkoszy, teraz daje ekstremalną karę.
Robot planuje zabić policjantów, Jake nie może się na to zgodzić. Miedzy bohaterami dochodzi do starcia. Goldheart postanawia być nieprzewidywalny i tym samym bardziej ludzki, dlatego chce zginać na swoich warunkach i wchodzi prosto w linie ognia.
Poznajemy historię powstania kobiety Punishera. Genetyczna lalka mająca dawać rozkosz została uszkodzona, na Ziemi miała zostać naprawiona. Jednak podczas zabiegu kobieta usunęła blokady i zwiększyła sobie siłę, inteligencje i refleks. Teraz nie jest już zwykłą laką, to Vendetta, nowy Punisher.
Jake próbuje jeszcze uratować swojego partnera. Jednak nie ma szans, by wygrać z policją, bez ich zabijania, wiec decyduje się uratować robota, poprzez zabranie jego chipa. Punisher podłączą chipa do motoru i bohaterowie razem opuszczają niebezpieczną strefę.

Pojawienie się kobiety Punishera to dobry pomysł, oczywiście zrobienie z niej genetycznej lalki, która dzięki technologii zwiększyła sobie siłę i inteligencje, nie należy do plusów. Ale za to spotkania Punishera i Vendetty na pewno będzie interesujące, bo przecież mają wspólnego wroga Alchemaxa. Twórcom dobrze też udało się rozwiązać wątek z robotem, wiadomo było, że Punisher nie mógłby działać razem z Goldheartem, ale po tym jak odszedł Matt potrzebował przyjaciela, który zna się na technologii. Czy do takiej posady nadaje się ktoś lepiej, niż robot, który sam chce działać jak Punishera?

7/10
      


Autor: Q

PUNISHER 2099 #20

Tytuł historii: Deadlier Than The Male
Data wydania: Wrzesień 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Simon Coleby
Tusz: Keith Williams
Kolory: Chia-Chi Wang
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Punisher próbuje zdobyć informacje od przekupnego gliny. Nie jest jednak wstanie zabić skorumpowanego policjanta. Później Goldheart przekazuje mu wieści na temat konkurencji, kobiety Punisher. Jake jednak nie jest zainteresowany wariatką, która pewnie się mści, bo jakiś facet ją porzucił.
Ośrodek zajmujący dostarczeniem bogatym starcom, młodych ciał, do których przenoszony jest ich umysł. Takiego typu działalności nie popiera Punisher, ani jego, naśladowczyni. Podczas jednego z zabiegów zamiany ciał wkracza Punisher. Szef ośrodka chce go mieć jednak żywego, by dodatkowo zarobić na jego ciele. Jake'a ratuje Manueal i już bezpiecznie opuszczają ośrodek, kiedy towarzysz Punishera zostaje zabity przez Vendette. Jednak okazuje się, że proces transformacji został ukończony, więc Manuel oszukał Punishera i teraz został za to ukarany.
Tajemnicy osobnik kradnie śpiącej kobiecie perły.
Vendetta ma jednak jeszcze jedną rzecz do załatwienia. Chce wyrównać rachunki z czasów, gdy była jeszcze laleczką do zabawy, Sidwellem Wilsonem, jej byłym użytkownikiem. Karą jest śmierć w męczarniach spowodowanych przez łatwopalny żel. Punisher uznaje to jednak za zbyt brutalne i z litości zabija faceta.
Okazuje się, że tajemniczy złodziej to Dean Gallows, nie jest to jednak człowiek z krwi i kości, to Hotwire syn Jake'a Gallowsa.
Po opuszczeniu ośrodka Venndetta chce zabić policjanta, który ich nakrył jednak Jake do tego nie dopuszcza. To przekreśla szansę na współpracę obu bohaterów. Punisher ma nowego przeciwnika i jest nim Vendetta.

Numer nie jest jakiś specjalny, ale wyraźny plus należy się za syna Jake'a.

7/10
      


Autor: Q

PUNISHER 2099 #21

Tytuł historii: Punisher Versus Punisher
Data wydania: Październik 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Simon Coleby
Okładka: Simon Coleby
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughlin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Punisher cały czas walczy z Vendettą i niestety ciągle ma opory przed zaatakowaniem kobiety. Jednak, kiedy przyjął już zbyt dużo ciosów, zaczyna przechodzić do kontrataku. Walka bohaterów zostaje jednak przerwana przez służby specjalne.
Hotwire pod postacią cyfrową udaje się do kolejnego celu. Dzieciństwo syna Jake'a nie było łatwe, ojciec nie miał dla niego czasu, więc rodzice się rozstali. On został z matką, ale ta jako futurystka, też nie poświęcała mu dużo uwagi, a w swoich wizjach widziała jak Jake zamienia się w mściciela z czachą na stroju. Dlatego Dean wstąpił do marines Alchemaksu, gdzie wykonywał najniebezpieczniejsze zadania. Jednak jego działalność nie polegała na niesieniu pokoju i pomaganiu potrzebującym, a raczej na zadbaniu o interesy Alchemaksu. Niestety podczas transportu przez satelity doszło do wybuchu słonecznego, w wyniku, czego wielu żołnierzy poniosło śmierć. Dean i Chuck przetrwali, bo zostali przekierowani na tele-holograficzną linię. Udało im się przeżyć, ale Chuck został poważnie zniekształcony, a z Deanem w cale nie było lepiej.
Punisher opatruje ranną Vendette. Kobieca wersja Punishera uważa, że lepiej wykona robotę Jake'a. Po chwilowym namyśle bohater zgadza się, by go zastąpiła. Później pokazuje jej swoje lokum i cały sprzęt. Jednak to nie jest wszystko, zostało jeszcze więzienie, oraz molekularny dezintegrator, na którym Jake sadza Neelsona, który właśnie skończył 21 lat i może zostać stracony. Vendetta włącza maszynę. Teraz już wie, że Punisher wie, co robi i dlatego pozostawia Nowy Jork w dobrych rękach, bo przecież w innych miastach też potrzebują Punishera.
Podczas wizyty w Alchemaksie Dean i Chuck zostali zaatakowani przez służby specjalne. Nikt nie miał zamiaru im pomóc. Ale Dean odkrył, że coś się w nim zmieniło, potrafi kontrolować swoją molekularną gęstość, może strzelać wiązką energii, nikt nie jest w stanie powstrzymać Hotwire'a.

Dalszy ciąg historii z Vendettą, bohaterowie najpierw ze sobą walczą, a później dochodzą do porozumienia. Jednak ciekawszy jest wątek z synem Jake'a, poznajmy jego historię i gdyby nie te molekularne przemiany byłby to niewątpliwie ciekawy przeciwnik dla Punishera, a tak będzie to pewnie tylko zmutowany dziwoląg, który kiedyś był synem bohatera.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #22

Tytuł historii: Sins of the Father
Data wydania: Listopad 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Simon Coleby
Okładka: Simon Coleby
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughlin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Przebywający na Ziemi tzw. "Dzięci księżyca" zabijają ludzi by obedrzeć ich ze skóry, jednak kiedy ich ofiarą ma paść Matt na miejscu zjawia się Punisher. Po krótkiej walce bohaterowi udaje się dać przeciwnikom ostrą nauczkę. Później w rozmowie z Mattem Jake prosi go na swój sposób o pomoc w naprawieniu całego zaplecza technicznego, bo chociaż Axel przed swoim odejściem zostawił mu szczegółowe instrukcje, to Gallows kompletnie się na tym nie zna. Jak się okazuje, Matt wcześniej przygotował dla Jake'a urządzenie, które zastąpi jego koder twarzy, dzięki czemu nikt go nie rozpozna.
Gdzie indziej, Hotwire postanawia zemścić się na swoim ojcu i dlatego chce go teraz okraść. Kiedy udaje się do kamienicy Jake'a przypomina sobie swój pogrzeb, który został urządzony po tym jak został uznany za zaginionego w akcji. Chociaż była tam obecna jego babcia i wujek, to jego ojciec nie raczył przyjść. Ku jego zaskoczeniu okazuje się, że holograficzna linia jego ojca jest zabezpieczona i na dodatek pojawia się symbol Punishera. Dean postanawia zmienić swój plan.
Paranoja Jake'a tym razem się opłaciła. Po zaalarmowaniu, że ktoś chciał naruszyć zabezpieczenia linii holograficznej, Matt odkrywa, że Hotwire próbuje teraz dostać się do banku Alchemaksu, by okraść konto Jake'a.
Punisher natychmiast udaje się banku Alchemaksu. Na miejscu wykorzystuje nowy gadżet Matta, dzięki czemu robot ochrony uznaje go za pana Sampsona z korporacji Alchemaksu. Dzięki działaniom Axela Hotwire nie jest wstanie pod postacią cyfrową opuścić banku, dlatego wraca do postaci cielesnej, ale już na niego czeka Punisher

Wątek z synem Jake'a momentami jest nawet dobry, ale te całe zmutowanie i sposób działania Hotwire'a jest zbyt wymyślny. Numer ten ma jednak kilka ciekawych aspektów. Dobrze, że znowu Jake i Matt współpracują razem i od razu są tego efektu. Teraz pozostaje nam czekać jak rozstrzygnie się walka Hotwire'a z Punisherem i czy dowiedzą się co ich łączy.

6/10
     


Autor: Q

PUNISHER 2099 #23

Tytuł historii: Ghost in the Machine!
Data wydania: Grudzień 1994 (USA)
Scenariusz: Pat Mills i Tony Skinner
Rysunki: Simon Coleby
Okładka: Simon Coleby
Tusz: Keith Williams
Kolory: Ian Laughlin
Liternictwo: Phil Hugh Felix
Ilość stron: 32

Nowe koder twarzy i syntezator mowy sprawia, że Dean nie jest wstanie rozpoznać w Punisherze swojego ojca. Chociaż Hotwire próbuje wykorzystać swoją energię by wykończyć swojego przeciwnika, to dzięki cybernetycznej ręce Punisherowi udaje się odeprzeć atak. Teraz to przewaga jest po jego stronie, a im dłużej trwa walka, tym Hotwire coraz bardziej czuje się tak jak w czasach kiedy był dzieckiem. Kiedy specjalny cios Jake'a zostaje zablokowany, zaczyna on się zastanawiać czy nie walczy ze swoim synem, bo tylko on wiedział o tym ciosie. Deanowi udaje się także dotrzeć do linii telefonicznej i uciec pod cyfrową postacią, ale jego ostatnie wypowiedziane słowa, sprawiają, że Jake ma już praktycznie 100% pewności, że walczył ze swoim synem.
Seria nieszczęśliwych zbiegów okoliczności sprawia, że coraz więcej osób umiera w dziwnych okolicznościach, a sprawę tę ma zbadać Jake Gallows. Fakt, że taki gliniarz nie mający pojęcia o sztuce mechaniki kwantowej będzie się zajmował śledztwem nie cieszy Synchrona, który odpowiada za ostatnie dziwne wydarzenia.
Czytając akta na temat dziwnych zbiegów okoliczności Jake dowiaduje się, że od czasu do czasu nasilają się one, ale wszystko to jest uwarunkowane działaniem samej Ziemi. Gallows jednak nie wierzy w takie wyjaśniania, a to oznacza, że ktoś popełnia morderstwa i tym kimś powinien zająć się Punsiher.
Synchron przechodzi do równoległego świata, by odnaleźć swój odpowiednik i go zniszczyć.
Żeby pozbyć się Gallowsa Synchron sprawia, że w jego kamienicy dopada go seria niefortunnych zbiegów okoliczności. Błyskawica prawie go poraża, a co gorsza uszkadza cały system w tym trzy kopie zapasowe. Nie działający system bezpieczeństwa najpierw próbuje zabić Punishera, bo uznaje go za intruza, a późnie, co gorsza, wypuszcza jego więźniów, dla których jest to prawdziwy prezent od świętego Mikołaja.

Na początku mamy sporo akcji, ale dobrze, że w trakcie tej walki pojawiły się pewne aluzje, dzięki którym bohaterowie mogą się domyślić prawdziwych tożsamości swoich oponentów. Na odkrycie prawdy i starcie ojca z synem pewnie przyjedzie nam jednak trochę poczekać.
O ile jednak początkowo sam pomysł na Synchrona odrzucił mnie, to już jego działania, które sprawiły, że szczęście opuściło Punishera, zapowiada się obiecująco. Wystarczył tylko nieszczęśliwy zbieg okoliczności, by jego więźniowie mieli okazję się zemścić. Czy wykorzystają tę szansę, tego dowiemy się z kolejnego numeru.

7/10
      


Autor: Q

KOMIKSY WYDANE W USA

Lions Gate Film All original material copyright © 2004-2019. Punisher is registered trademark of Marvel Comics. Marvel Comics